6. april 2021

Seksualundervisning kan holde de unge piger i skole

I Tanzania er unge piger ofte forhindret i at færdiggøre deres uddannelse på grund af for meget fravær. Dette fravær skyldes bl.a. manglende hygiejnebind og uplanlagte graviditeter, hvilket desværre stadig er forbundet med meget skam i landet.

VMOK Fonden støttede

Vi modtog støtte til et projekt omkring seksualundervisning til unge piger fra Verena Merz & Otto Kjærgaards Børnefond. Denne støtte muliggjorde, at vi kunne starte projektet op i begyndelsen af 2021.  

Sigtet var, at udbyde seksualundervisning og “family planning”-seminarer rettet specifikt mod piger mellem 12-18 år på de lokale skoler, og derudover skulle der være en sundhedsperson at henvende sig til. Et sidste mål var at uddele kondomer og lære de unge piger at sy deres egne hygiejnebind, som også udgør en økonomisk problemstilling for mange tanzanianere. 

Startede med fokus på piger - nu også drenge

Projektet var i første omgang rettet mod piger, men som det nogle gange hænder, skifter projekterne retning, når samarbejdet sker over store afstande. Pludselig var der booket undervisning til alle eleverne på de relevante årgange. 

I Tanzibarn blev vi dog hurtigt enige om, at det var en positiv drejning, og projektet kørte videre henvendt til begge køn. De 3 udvalgte skoler blev Lakitatu Secondary School, Uraki Secondary School og Muungano Secondary School. 

Eleverne vil selv tage styringen

Undervisningen er nået ud til 1576 unge, hvor 835 var piger og 741 var drenge. Eleverne på skolerne har taget meget positivt imod undervisningen, og har selv præget projektets fortsættelse. 

Egentlig var planen, at eleverne skulle have en kontaktperson (fx sundhedspersonale) at kunne tale med, hvis de havde flere spørgsmål. Eleverne ville dog hellere selv tage styringen, og udpegede i hver klasse to ansvarlige kontaktelever, der skulle samle spørgsmål til det faglige personale. Dette er en taktik vi tidligere har haft stor succes med, da de børn og unge oftest har det bedst med at tale med ligesindede i stedet for fagpersoner. Derudover giver det kontakt-eleverne ansvar og ejerskab i projektet. 

DEL DENNNE SIDE

Læs også